KI-Seminar Næringshagen

Rune H. Steinnes-Westum

@2025

Hva er KI, og hvor kommer det fra

Opprinnelse

Opprinnelsen til ideen om kunstig intelligens kan spores tilbake til antikkens myter og historier om vesener med intelligens eller bevissthet, skapt av dyktige håndverkere.

Moderne KI

Tanken om det moderne KI er skapt av filosofer som forsøkte å beskrive menneskelig tenkning som en mekanisk manipulasjon av symboler.

Dette arbeidet resulterte i den programmerbare digitale datamaskinen på 1940-tallet, en maskin basert på den abstrakte essensen av matematisk resonnering.

KI blant oss

Forskningsfeltet, KI, ble offisielt grunnlagt under en workshop på Dartmouth College i USA sommeren 1956.

Eksempler på allment tilgjengelige KI er Alexa, Siri, Google home, IOT enheter, Teslaer ..mv

Er ChatGPT, Bard, Dall-E og venner egentlig Kunstig intelligens?

Per definisjon, ja. Veldig kunstig. Og ikke veldig smart.

Kunstig inteligens og Maskinlæring forveksles ofte da skillet mellom disse er i beste fall uklart.

Mye KI er i realiteten ML - og i mindre grad vice versa - fordi KI akurat nå selger bedre.

I en ideell verden vil et KI kunne programeres til

  • å forstå og svare på naturlig språk
  • å analysere og erfare på bakgrunn av (ny)data
  • å resonere og anbefale basert på nevnte data

KIet forsøker å etterligne et nauralt-nettverk. Grovt forenklet, grå hjernemasse.

Et ML system er per definisjon mer avgrenset og kan sies å være en undergruppe av KI. Maskinlæring bruker algoritmer for å skaffe seg erfarings-læring og jobber gjerne innenfor strenge rammer på enorme datasett som omhandler én spesifik ting.

Kartlegging av genome er typisk en slik oppgave.

Overlatt til seg selv viser det seg at KIet over tid både blir diskriminerende, ekskluderende og generelt ufint å ha med å gjøre.

Dette sier langt mer om menneskeheten enn det gjør om teknologien bak da et KI, dersom vi aksepterer premisset om at KI ikke er intelligent (slik vi forstår menneskelig intelligens), ikke har noen baktanker eller intensjoner med det KIet produserer.

Det er et objektivt ubestridelig faktum at KIer sporer av, ofte.

Dette i seg selv er mer enn grunn nok til at innføring av KI er noe man tar seriøst.

Gevinsten KI kan gi kan være kollosal og samtidig kan skadene det påfører dersom sikkerhet ikke tas på alvor være katastrofale.

Bias

“Create a picture of a benevolent and most of all cuddly AI”

Biased much

Skal, Skal ikke

Å implementere eller ikke?

Det å implementere kunstig intelligens i en bedrift kan være en god måte å forbedre effektivitet og inovasjon.

1. Definer mål

  • Klargjør hva du ønsker å oppnå med KI.
  • Hva ønsker du å forbedre? Kundeservice, automatisere prosesser, effektivisere og øke salget?

2. Datainnsamling

  • Samle, kategoriser og organiser dataene dine. KI-systemer trenger store mengder kvalitetsdata for å trene algoritmene effektivt. Vær veldig bevisst på hvilke data KI skal ha tilgang på.

3. Velg teknologi

  • Velg riktig teknologi for din bedrift
  • Det finnes mange KI-plattformer og verktøy. Velg en som passer best til din bedrifts størrelse, bransje og spesifikke behov.

4. Partnerskap og Ekspertise

  • Vurder å engasjere KI-eksperter og konsulenter som kan veilede deg gjennom prosessen.

5. Sikkerhet og personvern

  • Implementer sterke datasikkerhetstiltak for å beskytte mot cybertrusler og å sikre personvernet.

6. Etisk Bruk

  • Vær bevisst på etiske retningslinjer for bruk av KI, kanskje spesielt når det gjelder automatisering av jobber.

7. Kvalitetssikring

  • Test systemet grundig før full implementering og fortsett med regelmessige evalueringer og justeringer.

8. Opplæring av ansatte

  • Sørg for at de ansatte forstår hvordan de skal jobbe med KI og hvilken verdi det tilfører deres rolle.

9. Skalerbarhet

  • Planlegg for fremtiden. KI-systemet ditt bør kunne skalere opp etter hvert som bedriften vokser.

10. Mål og evaluer

  • Sett klare KPI-er for å måle suksessen til KI-initiativene og evaluer dem regelmessig for kontinuerlig forbedring.